Keuruun keskusta on rakentunut neljälle saarelle. Lapinsalmen silta ylittää Tarhian ja Keurusselän välisen salmen. Pitkä silta tehtiin puusta ja se oli kallis rakentaa. Sen käyttöikä oli lyhyt, sillä tervakäsitelty silta kesti käyttöä vain noin kaksikymmentä vuotta. Sillan käyttö oli suurta, sillä sen yli kulki merkittävä valtatie Jyväskylästä Vaasan. Vasta valtatie 23 ja uuden sillan rakentaminen 1960-luvulla hiljensivät tien.

Vesi-Keuruulta tulleet kirkkovenekunnat pitivät kirkkoveneiden satamana rantaa Lapinsalmen sillan molemmin puolin. Sillan vieressä pappilan rannassa sijaitsi vielä 1890-luvulla kirkkoaittoja. Pitkien matkojen takaa tulleet kirkkomatkalaiset yöpyivät aitoissa, vaihtoivat niissä päälleen kirkkovaatteet tai söivät eväitä. Keuruun kirkkoaitat rapistuivat sen jälkeen, kun Keurusselällä alkoi höyrylaivaliikenne vuonna 1885. Vähitellen aitat siirrettiin pois tarpeettomina ja osa niistä purettiin rautatien tieltä. Ainoana tallella on Aholan kirkkoaitta, joka on Keuruun kotiseutumuseon pihapiirissä.

Lapinsalmen silta oli liikenteen solmukohta myös laivalaituriensa vuoksi. Pappilan puoleisessa päässä olivat 1880-luvulta lähtien höyrylaivojen laiturit, puuvarasto jamakasiini tavarankuljetusta varten. Rautatie tuli Keuruun kirkonkylään vuonna 1897. Se kulki Lapinsalmen yli maantiesillan vierestä pappilan maita halkoen.

Lapinsalmen sillan itäpuolella Lapinmäen asuinalueella on 1900-luvun alussa rakennettu Niemisen kauppa, jota kutsuttiin siltamarketiksi. Alueelle tuli myös muuta yritystoimintaa, kun Toivo Mäkinen perusti 1920-luvun alussa sukkatehtaan, joka alkoi toimia Keuruun ensimmäisen kunnansairaalan tiloissa.